Byty a domy se napříč republikou prodávají za částky, které se často liší ne v řádů statisíc, ale i v řádech milionů korun. Vliv na cenu mají nejrůznější faktory, které ve spoustě případů mohou vypadat jako maličkosti například vůně v bytě nebo materiál podlah.
Co všechno tedy výslednou cenu ovlivňuje?
1. Lokalita
Lokalita je opravdu jedním z těch důležitějších faktorů, které cenu nemovitosti ovlivňují. Nejvyšší hodnotu mají nemovitosti v Praze a v jejím blízkém okolí. Velkou roli hraje samozřejmě dopravní dostupnost, občanská vybavenosti, bezpečnost, dostatek nebo nedostatek zeleně v okolí.
2. Stav domu
Co se týká cen bytů, tak lépe na tom budou byty, které se nachází v domě s výtahem. Další výhodou, která posune cenu nemovitosti výše je nová elektroinstalace či bezpečností prvky v domě. Například pokud má dům recepci, bezpečností kamery či jiné bezpečností prvky, může se cena zvýšit i o desetitisíce korun. Žádanější jsou i byty v cihlových domech, které se pohybují zhruba o 20 % výše než stejné byty v panelových domech.
3. Stav konkrétního bytu
Byty, které prošli rekonstrukcí mají na trhu větší hodnotu než ty v původním stavu. Pokud ale máte byt v původním stavu není úplně vhodné před prodejem byt rekonstruovat, náklady se vám totiž většinou při prodeji nevrátí.
4. Umístění bytu v domě
Suterénní či byt v přízemí má zhruba o 20 % nižší hodnotu než byt ve druhé patře domu. Nižší cena je v průměru i za byty v posledním patře bytových domů. Výjimku tvoří atypické či mezonetové byty, které mají při prodeji naopak hodnotu daleko vyšší.
5. Orientace, dispozice a velikost bytu
Obecně platí, že v Česku je zájem spíše o menší byty, proto je jejich cena paradoxně vyšší. Takže jednoduše za metr čtvereční v menším bytě dostanete více peněz než za metr v bytě větším.
Co se týká orientace oken, u zájemců vyhrává, pokud jsou orientována na jih případně na západ.
Dispozice bytu je také při určování ceny důležitá. Výhodou je, pokud má byt neprůchozí pokoje, balkon nebo terasu a garážové stání.
Naopak nevýhodou může být koupelna spojená s toaletou, velká chodba na úkor malých pokojů.
6. Budoucnost lokality
Tento faktor spousta lidí podceňuje, ale úplně jinou cenu bude mít byt, ze kterého i za deset let budete mít výhled na les nebo louku. Pokud se už ale ví, že se v okolí budou stavět další domy, které dosavadní výhled zkazí, bude cena za nemovitost výrazně nižší.
7. Dojem
Ano, i tento faktor hraje velkou roli. Pokud jej chcete podpořit je vhodné využít home staging. Nemovitost se díky němu perfektně připraví a pro potenciálního zájemce se vytvoří útulný a oku lahodící prostor ve kterém si hned při prohlídce dokáže představit bydlet. Pozitivní dojem totiž může výslednou částku příjemně zvýšit, protože první dojmy hrají velkou roli 😊